Flytogets nye tog er kommet til Norge

Flytoget skal øke kapasiteten med 50 prosent, og tirsdag 5. mars viste selskapet for første gang frem sitt splitter nye tog. Bredere seter, mindre støy og større vinduer skal sørge for å gi de reisende en enda mer behagelig og effektiv reise.

I 2015 inngikk Flytoget kontrakt med den spanske togprodusenten CAF, om levering av åtte nye togsett. De nye togene vil være et supplement til de 16 togsettene Flytoget allerede har, og vil derfor øke kapasiteten med 50 prosent. Dette gjøres for å kunne frakte enda flere passasjerer til og fra Oslo lufthavn, skriver Flytoget i en pressemelding.

– Flytoget satte i fjor passasjerrekord, med nesten syv millioner reisende, så det at vi i år får åtte nye togsett, er helt nødvendig. Det nye toget er bygget over samme lest som de forrige, men har i tillegg egenskaper som vi vet kundene våre har ønsket seg i lang tid: mindre støy; bredere seter; strømuttak; USB-tilgang og koppholdere ved alle stoler; og bedre plass til bagasje. Togene blir også de første i Norge hvor man vil kunne se i hvilken vogn det er flest ledige plasser, før man går inn, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget.

Norges raskeste tog

Det nye flytoget har gjennomgått et omfattende testprogram før det kom til Norge, og har vært innom både Spania, Tyskland, Østerrike og Tsjekkia, for blant annet omfattende testing i kuldekammer. Flytogene godkjennes for en makshastighet på 245 km/t, og i den forbindelse testes de i hastigheter helt opp til 270 km/t.

– Vi har jo foreløpig bare lov til å kjøre i 210 km/t til og fra Oslo lufthavn, men vi syns jo at det er kult at de kan kjøre så fort. Flytoget er Norges raskeste tog, og det åpner for spennende muligheter i fremtiden, fortsetter Engedal.

Spanske CAF skal også levere nye trikker til Oslo. Prosjektdirektør, Félix Fernández, er veldig fornøyd med samarbeidet med norske Flytoget – og ikke minst resultatet:

– Jeg må være ærlig og si at dette er et av de råeste togene vi noen gang har laget. Prosjektorganisasjonen i Flytoget er en gjeng med perfeksjonister, som ikke gir seg før hver minste detalj er på plass. Dette har resultert i et fantastisk tog, som jeg er sikker på at kundene vil elske, sier han.

Spesialdesignet og tilpasset kundenes behov

Toget er gjennomgående designet for å kunne videreutvikle Flytogets kvaliteter. I samarbeid med både egne ansatte og anerkjente designere, er det utviklet et tog som reflekterer en moderne norsk byggestil og Flytogets verdier. Et annet viktig mål har vært å sikre et mest mulig energiøkonomisk tog, og sikre gode løsninger for universell utforming.

– Gjennom hele prosessen har det vært avgjørende for oss å ta utgangspunkt i kundenes behov. Hva kan vi gjøre for å tilby dem en enda mer behagelig og effektiv reise med oss? Resultatet har blitt enda bedre enn vi håpet på, og vi gleder oss enormt til å få kundene om bord, sier Engedal.

Det kommende året skal de nye flytogene testes på norske skinner, og det skal gjennomføres nødvendig opplæring før togene settes i drift i begynnelsen av neste år.

Fakta om de nye togene

Flytoget har bestilt åtte nye togsett fra den spanske produsenten CAF

Togene har gjennomgått et omfattende testprogram i flere land, før det i tiden fremover skal testes på norske skinner

Hvert togsett er/har:

4 vogner
102 meter langt
4,4 meter høyt
3,3 meter bredt
236 tonn
236 seter, to rullestolplasser med dedikerte ledsagerplasser
To toaletter, hvorav ett PRM-toalett

Toget er godt tilrettelagt universell utforming, med en lavgulvsvogn, slik at rullestolbrukere kan trille hindringsfritt i vognen samt trappefri inngang til øvrige vogner.

Foto: En 3D-modell av den nye flytoget, innmontert på perrong. Illustrasjon fra Flytoget/CAF.